«صنایعدستی؛ نه صنایع، نه دستی...»
بدون شک امروزه
صنایعدستی به عنوان نماینده فرهنگ و نشانی از پویایی و خلاقیت انسانها در جوامع مختلف
و نیز در جایگاهی که توان و امکان برد تبلیغاتی آن در تمامی کشورها و ملل دیگر فراهم
میباشد، دیدگاهها و الگوهای سنجیده و شکیلتری را لازم دارد تا در راهبردهای پیشروی
آن به کار گرفته شود؛ بعنوان مثال نگاه کاملاً صنعتی به این رشتۀ هنری پیامدی جز تولیدات
انبوه و بعضاً بیکیفیتی که در آخر تخریب جایگاه و موقعیت رقابتی رشتههای اصیل و گرانبهای
کشورمان را در پی نخواهد داشت، همان طوری که بازار صنایعدستی و بالاخص مخاطبین دیگر
کشورها با محصولاتی مشابه و البته بدون کمترین وجه تمایز و برتری روبهرو خواهند شد
و از همین رو فعالان این رستههای شغلی قابلیتی برای عرضه کالای درخور نخواهند داشت.
از دیگر سو پرداختن
بیش از حد به بخش دستی بودن آن، درصورت عدم توجه و درایت کافی ممکن است با عبارت
"دمدستی" بودن یک محصول اشتباه گرفته شود و نهایتاً تولیداتی مشابه به کاردستیهای
خانگی تبدیل آید و لاجرم در هردوی موارد ذکر شده اعتلا و ترفیع هیچ یک از فرصتهای
بومی اشتغال، در قالب فرآوری مواد خام به کالاهایی ارزشآفرین و لوکس را میسر نخواهد
ساخت.
بنابراین بعنوان
جمعبندی چنین میتوان گفت که تمامی فعالان بخش صنایعدستی فاخر و نفیس و به عبارتی
کلانتر، همۀ کسبوکارهای پیشرو با بهبود فضای تولید و عرضه محصولات خود مبتنی بر
سه حوزه محیطزیست، جامعه و اقتصاد، پایداری و توسعهای دوچندان در نظام اقتصادی و
البته رونق اشتغال را رقم زده و دنبال خواهند نمود.
کلمات کلیدی: "قلمکاری - قلمکار - کارآفرینی - Ghalamkar - Ghalamkari - استارت آپ"